Monday, May 24, 2010

kisah katak yang menambat hati.

assalammualaikum dan selamat kepagian.

Di pagi hening saat embun pun takkan mampu menyubur sekuntum bunga yang layu.ehhh.ni lirik lagu shahir.maaff.maafff.pffft. Hamba ingin berkongsi satu video yang mana pada sejarahnya ia berasal dari file power pointt, tapi agak sukar ya untuk memuat naik file power point ke blog. Maka hamba telah meng-convert-kan kepada video dengan menambah efek audio yang memberangsangkan pembacaan.

Kisah seekor katak yang boleh diambil iktibar oleh kita semua...








 


*credit to kawanku yang perkenalkan kisah katak ini dan syapik yang telah emailkn kisah katak ini.


Pada pendapat hamba, "Pekak" bukanlah bererti pekak badak air atau memekakkan telinga dengan mencucuk dengan benda tajam atau pasang lagu melebihi tahap desible yang sepatutnya.
Jika kita sudah merancang untuk melakukan sesuatu yang baik, why not teruskan walaupun dicemuh dan dipertikaikan pihak lain. Tapi, semestilah perkara yang baik. Jangan pulak kau nak buat kerja jahat, kau pekakkan telinga tak nak dengar nasihat orang lain. Pastu, kau salahkan aku, kau cakap aku kata kalau nak buat apa-apa kerja, kena pekak kan telinga, buat jerk. Hamba cakap perkara yang baik dan memberi manfaat kepada diri sendiri, keluarga, masyarakat, agama dan bangsa.


Tapi kadang-kadang, ada sesuatu yang unik yang kita hendak buat yang mungkin nampak pelik tapi memberi kepuasan kepada si empunya diri. Asalkan tidak menyusahkan orang lain, sudahlah. Seperti di bawah:



Sangatlah mengasyikkan tengok cob house dekat Canada ini kerana secara aslinya dibuat dari tanah liat, tanah, straw dan air. Amazing bukan?





Fakta menarik: Sekeping kertas tidak kira saiz hanya boleh dilipat sebanyak 7 lipatan.
(kalau ada sesiapa yang boleh lipat lebih atau fakta ini salah, please do inform me ya!)

2 comments:

  1. kalau guna kertas mahjung yang besar tu boleh dilipat lebih dr 14 kali rasanya
    ekekekkekekeke

    ReplyDelete
  2. heheh.try la.dpt tak lebih.sebab ade yg pernah guna kertas sebesar 1 bilik yang sgt besar pon dpt 14 je.hehehe

    ReplyDelete

terimakasih daun keladi.arigato gozaimasu!